Obecné zastupiteľstvo v Pavlovciach

 

na základe § 1, § 11, ods. 4 písm. a) zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení

neskorších predpisov v nadväznosti na § 9, ods. 1, zákona SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí

v znení neskorších predpisov a Štatútu Obce Pavlovce

 

určuje tieto

 

Zásady hospodárenia a nakladania s majetkom

Obce Pavlovce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vypracoval(i):

Posúdil(i):

Schválilo:

Meno:

Ľubica Orečná

Meno:

Ing. Jozef Kočiš

Obecné zastupiteľstvo v Pavlovciach

 

 

  uz. č.   43/2024

Funkcia:

Administratívna pracovníčka

Funkcia:

Starosta obce

Podpis:

 

 

Podpis:

 

Dátum:    21.02.2024

Dátum:  21.02.2024

Dátum:  21.02.2024

 

 

 

Účinné odo dňa:

  22.02.2024

 

 

PRVÁ ČASŤ

 

Čl. 1

Predmet úpravy

 

(1) Obec Pavlovce (ďalej len „obec“) je samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky, je právnickou osobou, ktorá za podmienok stanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a so svojimi finančnými zdrojmi.

 

(2) Štatutárnym orgánom v majetkovoprávnych vzťahoch mesta je starosta obce (ďalej len „starosta“).

 

(3) Tieto zásady sa vzťahujú na majetok, ktorý je vo vlastníctve obce a na majetok, ktorý je v spoluvlastníctve obce a iného subjektu a upravujú najmä:

a) práva a povinnosti organizácií, ktoré obec zriadila, pri správe majetku obce,

b) podmienky odňatia majetku organizáciám, ktoré obec zriadila,

c) postup prenechávania majetku do užívania,

d) nakladanie s cennými papiermi,

e) stanovenie, ktoré úkony organizácií podliehajú schváleniu orgánmi obce,

f) spôsoby výkonu práv vyplývajúcich z vlastníctva cenných papierov a majetkových podielov na právnických osobách založených obcou alebo v ktorých má obec postavenie ovládajúcej osoby alebo rozhodujúci vplyv, s dôrazom na transparentnosť a efektívnosť nakladania s majetkom,

g) kritériá na určenie majetku obce za prebytočný alebo neupotrebiteľný,

h) podmienky, za ktorých bude možné znížiť kúpnu cenu oproti všeobecnej hodnote majetku pri prevodoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa a podmienky pre zníženie nájomného pri nájmoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa,

i) dôvody hodné osobitného zreteľa, najmä prevody a nájmy nehnuteľností s malou výmerou a nízkou hodnotou alebo podporujúce všeobecne akceptovateľný verejnoprospešný účel,

j) právomoci a úlohy orgánov obce pri nakladaní s majetkom obce.

 

(4)  Pre potreby týchto Zásad hospodárenia a nakladania s majetkom obce sa za webové sídle obce považuje internetová stránka : https://www.obecpavlovce.sk/.

 

Čl. 2

Rozsah platnosti

 

(1) Tieto Zásady upravujú základné princípy hospodárenia a nakladania s majetkom obce.

 

(2) Tieto Zásady sa vzťahujú na obec, jeho orgány, právnické osoby zriadené a založené obcou a iné právnické osoby a fyzické osoby, ktoré sú oprávnené v rozsahu stanovenom osobitným právnym predpisom, týmito Zásadami alebo zmluvou majetok obce držať, užívať, brať z neho úžitky a nakladať s ním.

 

(3) Tieto zásady sa nevzťahujú na nakladanie s majetkom obce, na ktoré sa nevzťahuje zákon o majetku obcí, podľa § 1 ods. 3 zákona č. 138/1991 Zb v zn.n.p.

 

(4) Obec a subjekty uvedené v ods. 1 sú povinné hospodáriť s majetkom obce v prospech rozvoja obce a jeho obyvateľov a ochrany a tvorby životného prostredia. Sú povinné tento majetok zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať. Sú povinné najmä:

a) udržiavať a užívať majetok,

b) chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím,

c) používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného uplatňovania práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi,

d) viesť majetok v účtovníctve podľa osobitného predpisu.

(5) Ak je to účelné z hľadiska dobrého hospodárenia, môže starosta v medziach týchto Zásad vydávať interné normatívne akty obce.

(6) Všetky právne úkony spojené s nakladaním s majetkom obce musia mať písomnú formu, inak sú neplatné.

 

 

Čl. 3

Vymedzenie majetku obce

 

(1) Majetkom obce sú hnuteľné a nehnuteľné veci vo vlastníctve obce, majetkové práva, pohľadávky obce a iné majetkové práva obce, cenné papiere, obchodné podiely obce v obchodných spoločnostiach a finančné prostriedky na účtoch obce a v hotovosti.

 

(2) Obci môže byť zverený majetok štátu, VÚC a iných právnych subjektov do správy v súlade s platnou právnou úpravou.

(3) S majetkom obce sú oprávnení nakladať a hospodáriť:

a) Obecné zastupiteľstvo v Pavlovciach (ďalej len „OcZ“),

b) starosta obce,

c) príspevkové a rozpočtové organizácie, ktorých zriaďovateľom je obec (ďalej len „príspevkové a rozpočtové organizácie“) a ďalšie právnické alebo fyzické osoby, ktorým bol zverený alebo prenechaný do užívania majetok obce na základe zmluvných vzťahov, a to podľa podmienok stanovených týmito Zásadami,

d)  obchodné spoločnosti,  do ktorých obec vložila svoj majetok ako vklad do základného imania takejto spoločnosti,  a ktorým bol zverený alebo prenechaný do užívania majetok obce na základe zmluvných vzťahov, a to podľa podmienok stanovených týmito Zásadami.

 

(4) Majetok obce sa má zveľaďovať, zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený zachovať.

(5) Majetok obce možno použiť na výkon samosprávy, pre verejné účely a na podnikateľskú činnosť. Majetok obce, ktorý slúži na verejné účely (najmä verejné komunikácie a iné verejné priestranstvá), je verejne prístupný a možno ho obvyklým spôsobom užívať, ak jeho užívanie obec neobmedzilo. Za jeho užívanie možno vyberať miestne dane a poplatky v zmysle všeobecne záväzných právnych predpisov.

(6) Správa a údržba majetku obce je povinnosťou obce, právnických osôb alebo fyzických osôb, ktorým bol majetok obce zverený, alebo prenechaný do užívania na základe zmlúv, a je financovaná z rozpočtu obce alebo z prostriedkov týchto osôb.

(7) Na údržbu, zveľaďovanie a rozmnožovanie majetku obce možno zorganizovať verejnú zbierku, pritom musí byť rešpektovaná platná právna úprava.

 

Čl. 4

Schvaľovanie úkonov súvisiacich s majetkom mesta orgánmi mesta

 

(1) OcZ schvaľuje vždy:

a) spôsob prevodu vlastníctva nehnuteľného majetku obce; to neplatí, ak je obec povinná previesť nehnuteľný majetok podľa osobitného predpisu,

b) podmienky obchodnej verejnej súťaže, ak sa má prevod vlastníctva nehnuteľného majetku realizovať na základe obchodnej verejnej súťaže, podmienky obchodnej verejnej súťaže musia zabezpečiť požiadavky na transparentnú a nediskriminačnú súťaž a nesmú brániť vytvoreniu čestného súťažného prostredia,

c) prevody vlastníctva nehnuteľného majetku obce, ak sa realizujú priamym predajom, alebo obchodnou verejnou súťažou, ak v podmienkach tejto súťaže nebola určená požadovaná cena nehnuteľného majetku obce,

d) prevody vlastníctva hnuteľného majetku, a to jednotlivé veci alebo súbor vecí tvoriacich jeden funkčný celok v zostatkovej hodnote nad 5.000,- Eur,

e) nadobúdanie nehnuteľného a hnuteľného majetku obce podľa čl. 5 ods. 2 a 3 Zásad,

f) nakladanie s majetkovými právami podľa čl. 17 Zásad,

g) aukčný predaj vecí,

h) založenie obchodných spoločností a iných právnických osôb a vklady majetku obce do majetku zakladaných alebo existujúcich obchodných spoločností a iných právnických osôb,

i) rozhodnutie o prijatí pôžičky alebo úveru,

j) uzatvorenie zmluvy o nájme alebo zmluvy o výpožičke nehnuteľného majetku na dobu určitú dlhšiu ako 10 rokov,

k) prevod alebo prenájom majetku obce v prípadoch hodných osobitného zreteľa, o ktorých rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov,

l) dotácie a peňažné dary v zmysle platných všeobecne záväzných nariadení obce (ďalej len „VZN“),

m) zriadenie predkupného práva k veci v majetku obce,

n)  zriadenie záložného práva k veci v majetku obce,

o) koncesné zmluvy na uskutočnenie stavebných prác alebo koncesné zmluvy na poskytovanie služby uzatvorené podľa osobitného predpisu a to trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov,

p) poskytnutie bankovej garancie pre tretiu osobu,

q) prevzatie dlhu,

r) odpísanie a dopustenie pohľadávky v menovitej hodnote prevyšujúcej 5.000,00 Eur bez príslušenstva za podmienok stanovených v článku 18 Zásad,

s) zriadenie vecného bremena na nehnuteľnom majetku obce s výnimkou prípadov uvedených v článku 12 Zásad,

t) úhradu a výšku technického zhodnotenia (ďalej len „Tzh“) realizovaného nájomcom do majetku obce v celkovej hodnote nad 5.000,00 Eur,

u) darovanie hnuteľného majetku obce v obstarávacej hodnote veci alebo súboru vecí nad 5.000,00 Eur pre jedného nadobúdateľa, vrátane umeleckých diel bez ohľadu na výšku obstarávacej hodnoty,

v) zámer realizovať zlepšenie energetickej efektívnosti budovy alebo zariadenia vo vlastníctve obce prostredníctvom energetickej služby s garantovanou úsporou energie poskytovanej na základe zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor.

 

(2) Starosta rozhoduje o:

a) prevodoch vlastníctva hnuteľného majetku, a to jednotlivej veci alebo súboru vecí tvoriacich jeden funkčný celok v zostatkovej hodnote do 5.000,- Eur vrátane,

b) darovanie hnuteľného majetku obce v obstarávacej hodnote veci alebo súboru vecí do

5.000,- Eur vrátane pre jedného nadobúdateľa, okrem umeleckých diel,

c) prenájme alebo výpožičke hnuteľného majetku,

d) prenájme alebo výpožičke nehnuteľného majetku na dobu do 10 rokov vrátane a na dobu neurčitú s možnosťou výpovede bez udania dôvodu,

e) dotáciách a peňažných daroch v zmysle platných VZN,

f)  poskytnutí úľavy v zmluvných vzťahoch v súlade s týmito Zásadami,

g) zriadení vecného bremena okrem prípadov, ktoré podľa týchto Zásad patria do kompetencie OcZ,

h) prijatí, resp. odmietnutí ponuky na predaj v súvislosti s realizáciou predkupného práva obce pri hnuteľných a nehnuteľných veciach v prípadoch, kde je lehota na prijatie ponuky stanovená zákonom,

i) vyradení a likvidácii neupotrebiteľného majetku na základe návrhu inventarizačnej komisie (ďalej len „IK“),

j) úhrade a výške Tzh realizovaného práva obce ako vlastníka bytu a nebytového priestoru pri správe bytového domu a rozhodovaní o spoločných častiach a zariadeniach domu, príslušenstve a pozemku,

k) výkone rozhodovacieho práva obce ako vlastníka bytu a nebytového priestoru pri správe bytového domu a rozhodovaní o spoločných častiach a zariadeniach domu, príslušenstve a pozemku,

l) spôsobe riešenia prevodu vlastníctva Tzh vykonaného nájomcom na majetku obce,

m) bezodplatnom prevzatí vyvolaných investícií (prekládky verejného osvetlenia, elektrických, vodovodných a plynových rozvodov, prekládky komunikácií a pod.) v súvislosti s realizáciou verejnoprospešných stavieb,

n) odovzdaní a odňatí majetku obce do správy príspevkovým a rozpočtovým organizáciám,

o) prenechaní majetku obce v súvislosti s výkonom činností, na ktoré boli založené obchodné

spoločnosti so 100% majetkovou účasťou obce, kde uzatvoreniu zmluvy nepredchádzal postup podľa osobitného predpisu,

p) bezodplatnom prevzatí investícií uskutočnených na majetku obce uložených ako podmienka v rozhodnutiach vydaných obcou v stavebnom konaní,

q) nakladaní s majetkom obce, na ktoré sa nevzťahuje zákon o majetku obcí, podľa § 1 ods. 3,

r) ostatných úkonoch týkajúcich sa nakladania s majetkom obce, ktoré nie sú podľa týchto Zásad v kompetencii OcZ.

 

DRUHÁ ČASŤ

Nadobúdanie majetku obce

 

Čl. 5

Spôsob nadobúdania majetku obce

 

(1) Obec  môže nadobudnúť hnuteľný a nehnuteľný majetok:

a) od právnických a fyzických osôb zmluvou, a to odplatne alebo bezodplatne (kúpa, zámena, darovanie), vrátane zmluvy o nájme veci s právom kúpy prenajatej veci (leasing),

b) dedením zo závetu,

c) vlastnou podnikateľskou činnosťou vrátane majetkovej účasti na podnikaní právnických osôb,

d) investičnou činnosťou:

1. stavbou budov a iných stavebných objektov,

2. v súlade so zmluvou v prípadoch združenia prostriedkov s inými právnickými alebo

fyzickými osobami,

e) prevodom majetku zo štátu, resp. štátnych organizácií v súlade s platnou právnou úpravou,

f) vydržaním,

g) rozhodnutím súdu alebo iného príslušného orgánu,

h) exekúciou,

i) zo zákona.

(2) Nadobúdanie vlastníctva nehnuteľného majetku spôsobmi uvedenými v ods. 1 písm. a) až e) podlieha vždy schváleniu OcZ s výnimkou prípadov uvedených v článku 4 ods. 2 písm. k), l), m), p), q) a r) Zásad.

(3) Schváleniu OcZ podlieha aj nadobúdanie hnuteľného majetku spôsobmi uvedenými v ods. 1 písm. a) až c) a e), a to jednotlivej veci alebo súboru vecí tvoriacich jeden funkčný celok v obstarávacej hodnote nad 5.000,- Eur. V ostatných prípadoch rozhoduje starosta obce.

 

TRETIA ČASŤ

Prevody vlastníckeho práva k majetku obce

 

Čl. 6

Všeobecné ustanovenia

 

(1) Prevody vlastníckych práv k majetku obce, ktoré podliehajú schváleniu OcZ sú taxatívne vymedzené v čl. 4 ods. 1 Zásad.

(2) Prevody vlastníckych práv k majetku obce, ktoré sú v kompetencii starostu sú taxatívne vymedzené v čl. 4 ods. 2 Zásad.

(3) Darovanie nehnuteľného majetku obce je neprípustné.

 

 

Čl. 7

Spôsoby prevodov vlastníckeho práva k majetku obce

 

(1) Ak zákon o majetku obcí a tieto Zásady neustanovujú inak, prevody hnuteľného i nehnuteľného majetku obce sa musia vykonať spôsobmi:

a) na základe obchodnej verejnej súťaže,

b) dobrovoľnou dražbou podľa osobitného predpisu,

c) priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej podľa osobitného predpisu, ak všeobecná hodnota majetku nepresiahne 5.000,- Eur, pričom pri stanovení všeobecnej hodnoty majetku sa vždy vychádza zo znaleckého posudku zadaného obcou.

 

Spôsob a podmienky prevodu schvaľuje OcZ.

 

(2) Obec zverejní zámer predať svoj majetok a jeho spôsob na svojej úradnej tabuli, na webovom sídle obce, a iným vhodným spôsobom. Ak ide o prevod podľa odseku 1 písm. a) a b), musí zverejnenie podľa prvej vety obsahovať aspoň miesto, kde sú zverejnené podmienky obchodnej verejnej súťaže alebo dražby.

 

(3) Podmienky obchodnej verejnej súťaže obec uverejní minimálne na 15 dní pred uzávierkou na podávanie návrhov do obchodnej verejnej súťaže.

 

(4) Návrhy do obchodnej verejnej súťaže sa podávajú cez elektronickú schránku, alebo v listinnej podobe, ak záujemca nemá aktivovanú elektronickú schránku. Všetky návrhy podané do obchodnej verejnej súťaže obec zverejňuje do 10 pracovných dní od uplynutia lehoty na predkladanie návrhov, po dobu minimálne 30 dní, na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce.

 

(5) Obec prevedie svoj majetok záujemcovi, ktorý splní podmienky obchodnej verejnej súťaže a ktorého návrh je najvýhodnejší.

 

(6) Obec neprihliada k návrhom predloženým do obchodnej verejnej súťaže, ktoré nesplnia podmienky obchodnej verejnej súťaže. Obec oznámi záujemcovi vylúčenie jeho návrhu z obchodnej verejnej súťaže spolu s odôvodnením v lehote 30 dní od vyhodnotenia návrhov.

 

(7) Obec môže zrušiť obchodnú verejnú súťaž, ak si to v podmienkach obchodnej verejnej súťaže vyhradila. Obec môže zrušiť obchodnú verejnú súťaž aj vtedy, ak sa podstatne zmenili okolnosti, za ktorých sa vyhlásila obchodná verejná súťaž alebo ak sa v priebehu obchodnej verejnej súťaže vyskytli výnimočné dôvody, pre ktoré nemožno od obce požadovať, aby v obchodnej verejnej súťaži pokračovala, pričom o zrušení obchodnej verejnej súťaže rozhoduje obecné zastupiteľstvo nadpolovičnou väčšinou všetkých poslancov. Obec zruší obchodnú verejnú súťaž, ak obecné zastupiteľstvo neschválilo prevod vlastníctva majetku, na ktorý sa podľa článku 4 ods. 1 písm. c) týchto Zásad vyžaduje jeho súhlas.

 

(8) Obec je povinná bezodkladne upovedomiť všetkých záujemcov o zrušení obchodnej verejnej súťaže s uvedením odôvodnenia jej zrušenia. Informáciu o zrušení obchodnej verejnej súťaže spolu s odôvodnením obec uverejňuje spôsobom, ktorým vyhlásila podmienky obchodnej verejnej súťaže.

 

(9) Na prevod majetku obce dražbou sa vzťahuje osobitný zákon, ktorým je zákon č. 527/2002 Z.z. o dobrovoľných dražbách v zn.n.p..

 

(10) Obec zverejní zámer predať svoj majetok priamym predajom najmenej na 15 dní. Zároveň zverejní lehotu na doručenie cenových ponúk záujemcov; táto lehota nesmie byť kratšia ako 30 dní a začína plynúť od zverejnenia zámeru na úradnej tabuli obce, ak obec v zámere neurčí neskorší začiatok plynutia lehoty. Obec nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom, ak všeobecná hodnota majetku stanovená podľa osobitného predpisu presiahne sumu 40.000,- Eur. Nehnuteľnosť musí byť jednoznačne identifikovaná tak, aby nebola zameniteľná s inou nehnuteľnosťou. Stanovenie všeobecnej hodnoty majetku obce pri priamom predaji nesmie byť v deň schválenia prevodu obecným zastupiteľstvom staršie ako šesť mesiacov.

 

(11) Cenové ponuky na odkúpenie majetku obce sa doručujú cez elektronickú schránku alebo v listinnej podobe, ak záujemca nemá aktivovanú elektronickú schránku. Cenové ponuky všetkých záujemcov na odkúpenie majetku obce priamym predajom je obec povinná zverejniť do 10 pracovných dní od uplynutia lehoty na doručovanie cenových ponúk, po dobu minimálne 30 dní, na úradnej tabuli a na webovom sídle obce.

 

(12) Obec prevedie majetok obce priamym predajom záujemcovi, ktorý ponúkne najvyššiu cenu.

 

(13) Obec nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na fyzickú osobu, ktorá je v obci :

            a) starostom obce,

            b) poslancom obecného zastupiteľstva,

c) štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej alebo založenej obcou,

            d) prednostom obecného úradu,

            e) zamestnancom obce,

 

f) hlavným kontrolórom obce,

            g) blízkou osobou osôb uvedených v písmenách a) až f).

 

(14) Obec nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na právnickú osobu, v ktorej zakladateľom, vlastníkom obchodného podielu, štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, členom riadiaceho, výkonného alebo dozorného orgánu je osoba uvedená v odseku 13; to neplatí, ak ide o právnickú osobu, v ktorej má obec väčšinový obchodný podiel.

 

(15) Obec nie je povinná vykonať obchodnú verejnú súťaž, dražbu a ani priamy predaj pri prevode:

 

a) nehnuteľného majetku, ktorý je obec povinná previesť podľa osobitného predpisu alebo ktorým sa realizuje právo na prednostný prevod podľa osobitného predpisu, ktorým je Zákon NR SR č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov,

 

b) pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou,

 

c) podielu majetku obce, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo,

 

d) hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 5.000,- Eur,

 

e) nehnuteľného majetku obce do vlastníctva registrovaného sociálneho podniku ako formy investičnej pomoci,

 

f) majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorom obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, ak sú splnené tieto podmienky:

1. zámer previesť majetok obce týmto spôsobom a všeobecnú hodnotu prevádzaného majetku obec zverejní na úradnej tabuli, na svojom webovom sídle, a iným vhodným spôsobom najmenej 15 dní pred schvaľovaním prevodu a tieto údaje sú zverejnené najmenej do schválenia prevodu,

2. osobitný zreteľ je zdôvodnený v súlade so zásadami hospodárenia s majetkom obce,

3. a všeobecná hodnota prevádzaného majetku je stanovená znaleckým posudkom, ktorý v deň schválenia prevodu nie je starší ako deväť mesiacov; stanovenie všeobecnej hodnoty prevádzaného majetku znaleckým posudkom sa nevyžaduje, ak hodnota majetku obce neprevyšuje 3.000,- Eur na základe preukázateľného porovnania s obdobným majetkom obce alebo inou verejne dostupnou ponukou na predaj obdobnej veci.

 

(16) Pri prevode majetku obce podľa odseku 15 tohto článku, je obec povinná dohodnúť kúpnu cenu najmenej vo výške všeobecnej hodnoty majetku, okrem prevodu majetku obce podľa odseku 15 písm. e) a f), kedy je obec oprávnená dohodnúť nižšiu kúpnu cenu než je všeobecná hodnota majetku alebo hodnota majetku obce zistená na základe porovnateľného porovnania podľa odseku 15 písm. f) tretieho bodu. Pri prevode majetku obce podľa odseku 15 sa ustanovenia odsekov 13 a 14 nepoužijú.

 

 

Článok 8

Postup pri predaji obecného majetku

 

(1) Obec z vlastného podnetu alebo z podnetu tretích osôb predkladá zámer a spôsob prevodu majetku obce na schválenie OcZ, ak nejde o prevod, ktorý je podľa týchto zásad v kompetencii starostu alebo schválenie zámeru a spôsobu prevodu OcZ sa nevyžaduje v prípadoch stanovených v týchto Zásadách.

(2) Po schválení zámeru a spôsobu prevodu v OcZ, obec bude postupovať v zmysle článku 7 Zásad.

(3) Postup pri predaji obecného majetku :

a) spôsobom priameho predaja – po uplynutí lehoty na zverejnenie zámeru v súlade s čl. 7 ods. 2, 3, 4 a 10 Zásad a podania cenových ponúk, Komisia OcZ – Komisia finančná, pre správu majetku obce a pre podnikateľskú činnosť (ďalej len „Komisia“) za prítomnosti Hlavného kontrolóra vyhodnotí ponuky, pričom z vyhodnotenia ponúk spíše záznam, a následne najvhodnejšiu ponuku predloží v súlade s čl. 4 ods. 1 písm. c) Zásad na schválenie OcZ,

b) spôsobom obchodnej verejnej súťaže – na základe podmienok obchodnej verejnej súťaže schválených OcZ,  Komisia zrealizuje obchodnú verejnú súťaž v súlade s čl. 7 ods. 1, 3, 4, 7, 8 Zásad a za prítomnosti Hlavného kontrolóra vyberie najvhodnejší z predložených návrhov kúpnej zmluvy, pričom z vyhodnotenia ponúk spíše záznam. Komisia je povinná prijatie návrhu kúpnej zmluvy oznámiť víťazovi spôsobom a v lehote určenej v podmienkach obchodnej verejnej súťaže. Informácia o výsledku obchodnej verejnej súťaže bude predložená na najbližšie zasadnutie OcZ po uskutočnení obchodnej verejnej súťaže,

c) spôsobom dobrovoľnej dražby – postup pri predaji sa realizuje v zmysle osobitného predpisu,

d) spôsobom ako prípad hodný osobitného zreteľa – po schválení zámeru predaja majetku obce OcZ spôsobom ako prípad hodný osobitného zreteľa a po splnení podmienky uvedenej v čl. 7 Zásad sa predloží samotný prevod tohto majetku priamo na schválenie OcZ bez opätovného prerokovania v Komisii, ak OcZ neurčí inak.

 

Čl. 9

Postup pri uzatváraní kúpnych zmlúv

 

(1) V prípade, ak OcZ príjme uznesenie, ktorým schváli predložený návrh realizácie prevodu

majetku obce (ďalej len „uznesenie“) starosta obce najneskôr do 30 dní od nadobudnutia platnosti uznesenia oboznámi kupujúceho a predloží kupujúcemu návrh kúpnej zmluvy s podmienkami uvedenými v uznesení.

(2) Kúpna zmluva musí byť uzatvorená do 6 mesiacov od schválenia majetkového prevodu v OcZ. Ak do 6 mesiacov nedôjde k uzatvoreniu kúpnej zmluvy, starosta obce predloží návrh na zrušenie uznesenia OcZ; to neplatí ak nedôjde k uzatvoreniu kúpnej zmluvy z objektívnych dôvodov.

(3) V prípade, ak OcZ prijme uznesenie, ktorým neschváli predložený návrh realizácie prevodu majetku obce, obec s touto skutočnosťou do 30 dní od nadobudnutia platnosti uznesenia oboznámi dotknutú osobu.

(4) V prípade, ak OcZ neprijme žiadne uznesenie k predloženému návrhu, na účely ods. 3 sa to posudzuje rovnako, ako keby OcZ neschválilo predložený návrh realizácie prevodu v zmysle ods. 3.

(5) V prípade, ak OcZ prijme uznesenie, ktorým neschváli predložený návrh realizácie prevodu majetku obce alebo neprijme žiadne uznesenie podľa ods. 4, o tej istej veci možno začať konať najskôr po uplynutí 3 mesiacov, ak OcZ neurčí inak.

(6) Kúpna zmluva okrem zákonom stanovených esenciálnych aj obvyklých náležitostí obsahuje napr. určenie doby splatnosti  ceny, spôsob zániku zmluvy vrátane práva odstúpiť od zmluvy v prípade neuhradenia kúpnej ceny v lehote splatnosti, ustanovenie o zmluvnej pokute, práva spätnej kúpy za tých istých podmienok a iné, vždy s ohľadom na osobu zmluvného partnera, alebo s ohľadom na predmet, ktorým sa na základe zmluvy disponuje.

(7) Kúpna cena je splatná naraz v lehote 30 dní od platnosti kúpnej zmluvy, ak OcZ neurčí inak, s výnimkou prípadov, keď je splatnosť kúpnej ceny stanovená zákonom až po vklade vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností.

(8) Vo výnimočných prípadoch môže starosta povoliť zaplatenie kúpnej ceny v splátkach. Pri povolení splátok bude návrh na vklad vlastníckeho práva v prospech kupujúceho podaný na príslušný orgán štátnej správy na úseku katastra nehnuteľností až po uhradení celej kúpnej ceny.

(9) Náklady na vyhotovenie znaleckého posudku, geometrického plánu a iné náklady spojené s  prevodom majetku obce znáša kupujúci, ak sa strany nedohodli inak.

(10) Obec si môže v kúpnej zmluve, ktorou prevádza vlastníctvo k majetku obce vyhradiť účel, na ktorý bude majetok obce po účinnosti zmluvy slúžiť a lehotu, po ktorú má byť tento účel zachovaný.

(11) Ustanovenia ods. 1 až 10 sa primerane použijú aj pri iných zmluvných vzťahoch týkajúcich sa nakladania s majetkom obce (zámena, prenájom).

 

ŠTVRTÁ ČASŤ

Práva a povinnosti pri hospodárení s majetkom obce

 

Čl. 10

Všeobecné ustanovenia

 

(1) Obec vykonáva úkony súvisiace s hospodárením so svojím majetkom, a to najmä:

a) využíva majetok pre vlastnú činnosť a pre verejné účely v rámci plnenia úloh vyplývajúcich pre obec,

b) prenecháva majetok do dočasného užívania spravidla za odplatu,

c) zveruje majetok do správy rozpočtovým a príspevkovým organizáciám,

d) prenecháva do užívania majetok obchodným spoločnostiam a iným právnickým osobám za podmienok stanovených v čl. 16 Zásad a Obchodného zákonníka,

e) zakladá obchodné spoločnosti alebo iné právnické osoby a vkladá do nich svoj majetok,

f) hospodári a nakladá s majetkovými právami a pohľadávkami obce,

g) nakladá s cennými papiermi,

h) zakladá majetok pre zriadenie záložného práva.

 

 

Čl. 11

Postup prenechávania majetku do nájmu právnickým alebo fyzickým osobám

 

(1) Obec môže veci, ktoré dočasne nepotrebuje na plnenie svojich úloh, a prebytočný majetok prenechať na základe nájomnej zmluvy do užívania inej právnickej alebo fyzickej osobe, pričom sa postupuje podľa platných predpisov.

 

(2)   Ak tieto Zásady neustanovujú inak, ustanovenia článku 7 ods. 1 až 8 a 10 až 14, obec primerane používa aj pri prenechávaní majetku obce do nájmu.

 

(3) Ustanovenie odseku 2 tohto článku sa nepoužije pri nájme :

 

a) hnuteľnej veci vo vlastníctve obce, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3.500,- Eur,

b) majetku obce, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí desať dní v kalendárnom mesiaci,

            c) majetku obce, ak úhrn súm nájomného počas celej doby nájmu nepresiahne 20.000,- Eur,

d) nehnuteľného majetku obce registrovanému sociálnemu podniku ako formy investičnej pomoci,

e) majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorom obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, ak sú splnené tieto podmienky:

1. zámer prenajať majetok obce týmto spôsobom a všeobecnú hodnotu nájomného obec zverejní na úradnej tabuli, na svojom webovom sídle, a iným vhodným spôsobom najmenej 15 dní pred schvaľovaním nájmu, pričom tieto údaje sú zverejnené najmenej do schválenia nájmu,

2. osobitný zreteľ je zdôvodnený v súlade so zásadami hospodárenia s majetkom obce,

3. a všeobecná hodnota nájomného je stanovená znaleckým posudkom, ktorý v deň schvaľovania nájmu nie je starší ako deväť mesiacov; stanovenie všeobecnej hodnoty nájomného znaleckým posudkom sa nevyžaduje, ak hodnota nájomného v úhrne za celé obdobie nájmu neprevyšuje 7.500,- Eur na základe preukázateľného porovnania s obdobným nájmom alebo inou verejne dostupnou ponukou na nájom obdobnej veci.

 

(4) Obec je povinná prenechať majetok obce do nájmu najmenej za také nájomné, za aké sa v tom čase a na tom mieste obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý účel veci toho istého druhu alebo porovnateľné veci; to neplatí pri nájme majetku obce podľa odseku 3 písm. d) a e) tohto článku, kedy obec môže prenechať svoj majetok do nájmu aj za nižšie nájomné než je hodnota nájomného zistená na základe porovnania alebo všeobecná hodnota nájomného.

 

(5) Hodnota nájomného na účely odseku 3 písm. c) a e) sa určí ako úhrn plnení poskytovaných obci počas celej doby nájmu, pričom

 

a) hodnota nájomného sa zaratúva bez dane z pridanej hodnoty, ak sa táto uplatňuje,

b) hodnota nájomného prijímaná spoluvlastníkmi predmetu sa rozpočítava podľa veľkosti ich podielov; ak veľkosti podielov nie sú určené alebo ich nemožno určiť, považujú sa za rovnaké,

            c) prijímané hodnoty nájomného na základe viacerých zmlúv sa nesčítavajú,

d) do hodnoty nájomného sa zaratúva aj predĺženie trvania zmluvy na dobu určitú, ak nájomná zmluva umožňuje jednostranné predĺženie jej trvania,

            e) pri nájme na dobu neurčitú sa predpokladá, že nájom je uzatvorený na dobu 10 rokov,

            f) zmluvné sankcie a náklady spojené s užívaním majetku obce sa nezohľadňujú,

            g) sa predpokladá, že bude poskytnutá najvyššia možná hodnota plnenia z nájomnej zmluvy.

 

(6) Ustanovenia odseku 5 sa na jednorazovo poskytnuté plnenie podľa odseku 3 písm. c) a e) použijú rovnako.

 

Čl. 12

Kritériá na určenie majetku obce za prebytočný alebo neupotrebiteľný

 

(1) Majetok obce, ktorý užíva obec, alebo právnická osoba zriadená obcou v súlade s týmito Zásadami, sa považuje za prebytočný alebo neupotrebiteľný v prípadoch, ak :

a/  takýto majetok samotná obec nevyužíva žiadnym spôsobom pre svoje potreby ani pre potreby občanov obce pri výkone funkcií samosprávy alebo pri výkone preneseného výkonu štátnej správy, alebo

b/  v prípade hnuteľných vecí, ak náklady na správu (alebo údržbu, alebo opravy vecí) prevyšujú hodnotu samotnej hnuteľnej veci a náklady na ďalšie užívanie a chránenie tejto veci (vrátane opráv a údržby) prekračujú výnos a hospodársky prínos pri používaní veci obce

 

(2) O určení takéhoto majetku (veci) za prebytočný alebo neupotrebiteľný rozhoduje príslušná Komisia OcZ (komisia finančná s právomocou pre správu majetku). Rozhodnutie Komisie je preskúmateľné a zmeniteľné rozhodnutím OcZ.

 

(3)  Prebytočným alebo neupotrebiteľným je zvyčajne aj ten majetok obce, ak sa jedná o vec vo vlastníctve obce nadobudnutú do vlastníctva obce v čase skoršom ako 10 rokov pred preskúmavaním prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti majetku, pričom však samotné časové kritérium nie je jedinou vyhodnocovanou okolnosťou, za použitia odseku 1 tohto článku Zásad. 

 

(4)  Pri procese vyhodnocovania majetku obce ako prebytočný alebo neupotrebiteľný, vykonáva prvotné úkony starosta obce, alebo ním poverený pracovník obecného úradu. 

 

(5)  Neupotrebiteľným majetkom obce je tiež taká vec, ktorá nemá žiadne praktické využitie pre plnenie úloh obce a nebola použitá pre  žiadnu činnosť obce (ani jej zamestnancov ani osôb, ktorým bola zverená do správy) počas doby dlhšej ako 5 rokov.

 

(6)  Uplynutie účtovnej doby odpisovania majetku (v zmysle zásad pre účtovanie jednotkami verejnej správy) nespôsobuje automaticky stav posúdenia veci za prebytočný alebo neupotrebiteľný majetok obce.

 

Čl. 13

Osobitné podmienky pre zníženie kúpnej ceny alebo zníženie nájomného

 

(1)  Tieto Zásady určujú nasledovné pravidlá a podmienky, za ktorých možno znížiť kúpnu cenu oproti všeobecnej hodnote majetku pri prevodoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa a podmienky pre zníženie nájomného pri nájmoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa :

 

a/ osobné životné podmienky fyzickej osoby, ktorá sa uchádza o nadobudnutie vlastníctva (alebo nájomného práva), pričom tieto podmienky možno vždy hodnotiť iba vo vzťahu k fyzickej osobe, pričom zohľadňujú  sa najmä ťaživé zdravotné dôvody,  stav osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, stav osoby pochádzajúcej zo znevýhodnených a marginalizovaných sociálnych komunít;  takéto podmienky sa však nezohľadňujú pri posudzovaní právnických osôb, a to ani takých, v ktorých fyzické osoby spĺňajúce tieto vyššie uvedené kvalifikačné znaky vystupujú ako štatutárny orgány,

 

b/ v prípade posudzovania fyzických alebo právnických osôb sú to spoločenské dôvody, reálne aktivity (významného rozsahu) u posudzovanej osoby v oblasti plnenia kultúrnych, ekologických aktivít, náboženských aktivít pre potreby členov registrovaných cirkví a náboženských spoločností.

 

(2)  Splnenie  takýchto kritérií vyhodnocuje starosta obce, ktorý následne svoje zistenia predkladá vo forme správy pre OcZ, ktoré rozhoduje o vzniku a existencii podmienok, za ktorých možno znížiť kúpnu cenu oproti všeobecnej hodnote majetku pri prevodoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa a podmienky pre zníženie nájomného pri nájmoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa.

 

Čl. 14

Dôvody hodné osobitného zreteľa pre prevody a nájmy nehnuteľností

 

(1)  Tieto Zásady definujú dôvody hodné osobitného zreteľa pre prevody a nájmy nehnuteľností, najmä pre prevody a nájmy nehnuteľností s malou výmerou a nízkou hodnotou alebo podporujúce všeobecne akceptovateľný verejnoprospešný účel.

 

(2)   V takýchto prípadoch podľa odseku (1), obec postupuje pri prevode a nájme predmetnej nehnuteľnosti osobitným postupom, ktorý je v týchto Zásadách určený pre situácie, kedy existujú dôvody hodné osobitného zreteľa. Na tieto dôvody hodné osobitného zreteľa prihliada obec automaticky, alebo na návrh niektorého orgánu obce, alebo na podnet tretej osoby, ktorej  práv alebo povinností sa týka predmetný nehnuteľný majetok obce.

 

(3)  Za nehnuteľnosti vo vlastníctve obce, alebo v správe správcu obecného majetku, ktoré majú malú výmeru sa považujú nehnuteľnosti s týmito vlastnosťami :

a) taký pozemok s druhom pozemku „zastavaná plocha a nádvorie“ alebo „ostatná plocha“, ktorého výmera nepresahuje 200 m2

b) taký pozemok s druhom pozemku „orná pôda“ alebo „trvalý trávny porast“, ktorého výmera nepresahuje 500 m2 .

 

(4)  Za nehnuteľnosti vo vlastníctve obce, alebo v správe správcu obecného majetku, ktoré majú nízku hodnotu sa považujú nehnuteľnosti s týmito vlastnosťami :

a) taký pozemok s druhom pozemku „zastavaná plocha a nádvorie“ alebo „ostatná plocha“, ktorého hodnota nepresahuje 2.000,- Eur,

b) taký pozemok s druhom pozemku „orná pôda“ alebo „trvalý trávny porast“, ktorého hodnota nepresahuje 1.000,- Eur .

 

(4) Za dôvody hodné osobitného zreteľa podporujúce všeobecne akceptovateľný verejnoprospešný účel sa považujú výsledky užitočných činností pre sociálne a ekologické ciele, najmä ako:  úprava vodných tokov a ich okolia, úprava verejných priestranstiev a ich okolia, poskytovanie bezodplatných sociálnych služieb pre obyvateľov obce, poskytovanie bezodplatných činností pre ochranu majetku obce alebo obyvateľovi obce.

 

(5)  Za dôvody hodné osobitného zreteľa podľa tohto článku Zásad sa môžu považovať aj ďalšie dôvody – nespomenuté v tomto článku Zásad, ktoré nebolo možné predpokladať pri spracovaní textu ustanovení týchto Zásad, a to také dôvody, o ktorých ako o výnimočných dôvodoch rozhodne vždy OcZ s minimálne trojpätinovou väčšinou hlasov poslancov OcZ, ktoré rozhoduje  na podnet starostu obce.

 

Čl. 15

Správa majetku obce

 

(1) Správa majetku obce vzniká:

a) zverením majetku do správy správcu,

b) prevodom správy majetku obce,

c) nadobudnutím majetku do vlastníctva obce vlastnou činnosťou správcu.

(2) Obec môže zveriť svoj majetok alebo jeho časť do správy príspevkovej alebo rozpočtovej organizácii, ktorú zriadilo podľa osobitného predpisu, a to na základe zmluvy o zverení do správy alebo o prevode správy, pričom pri zriadení správcu majetok obce zverený do správy určí obec v zriaďovacej listine.

(3) Pod správou obecného majetku sa rozumie súhrn oprávnení a povinností správcu k tej časti majetku, ktorú mu obec zverilo do správy alebo ktorú správca nadobudol vlastnou činnosťou.

(4) Správca je povinný a oprávnený majetok obce držať, užívať na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo v súvislosti s ním, brať úžitky a nakladať s ním v súlade so zákonom o majetku obcí, týmito Zásadami a tiež v súlade so Štatútom obce.

(5) So správou majetku prechádzajú na organizácie i súvisiace majetkové práva a záväzky.

(6) Odovzdanie majetku do správy príspevkovým a rozpočtovým organizáciám je zásadne bezodplatné a je v rozhodovacej kompetencii starostu.

(7) Prevod správy majetku obce medzi správcami sa uskutočňuje zmluvou o prevode správy, resp. zmluvou o zámene správy, na platnosť ktorej je potrebný súhlas obce daný starostom.

(8) Zmluva o prevode správy a zmluva o zámene správy musí mať písomnú formu, inak je neplatná, a musí obsahovať najmä tieto údaje:

a) predmet správy,

b) účel využitia zvereného majetku,

c) deň prevodu,

d) dohodnutú cenu ak je prevod odplatný,

e) hodnotu zvereného majetku vedenú v účtovníctve podľa osobitného predpisu,

f) práva a záväzky súvisiace so zvereným majetkom,

g) práva a povinnosti zmluvných strán,

h) spôsob ukončenia správy.

(9) Neoddeliteľnou súčasťou zmluvy o prevode správy, resp. zmluvy o zámene správy majetku je  protokol o odovzdaní a prevzatí majetku, ktorý musí obsahovať súpis odovzdaného a prebraného majetku a popis jeho stavu ku dňu odovzdania a prevzatia súhlas vlastníka o prevode správy.

(10) Subjekty, ktoré spravujú majetok obce na základe zmluvy o prevode správy sú pri nakladaní s ním povinné riadiť sa týmito Zásadami, uzavretými zmluvnými a osobitnými právnymi predpismi.

(11) Majetok obce môže byť v spoločnej správe viacerých správcov len v prípade, ak povaha majetku umožňuje technicky vyjadriť mieru ich podielu na správe.

(12) Spoločná správa je podielová, Podiel vyjadruje mieru, akou sa správcovia podieľajú na právach a povinnostiach vyplývajúcich zo spoločnej správy majetku obce.

(13) V prípade, že sa obec rozhodne majetok zverený do správy odpredať, ukončenie správy bude riešené po schválení odpredaja majetku v zmysle týchto Zásad.

(14) Agendu správy obecného majetku, ktorý nebol zverený do správy žiadnej inej právnickej osobe, vykonáva obec Pavlovce.

 

Čl. 16

Práva a povinnosti správcu

 

(1) Správa majetku je súhrn oprávnení a povinností správcu k tej časti majetku obce, ktorú mu obec zverilo do správy.

(2) Správa majetku obce je súhrn oprávnení a povinností správcu alebo mestskej časti k tej časti majetku, ktorú im obec zverila do správy alebo ktorú správca nadobudol vlastnou činnosťou. Správca je oprávnený a povinný majetok obce držať, užívať na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo v súvislosti s ním, brať z neho úžitky, udržiavať ho v užívaniaschopnom stave, zhodnocovať ho a nakladať s ním v súlade s týmto zákonom a so zásadami hospodárenia s majetkom obce.

(3) S majetkom obce, ktorý neslúži správcovi na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo v súvislosti s ním, je správca povinný bezodkladne a účelne naložiť v zmysle interných predpisov obce.

(4) Správca môže v hospodárskych vzťahoch svojím menom nadobúdať práva a zaväzovať sa v rozsahu svojho predmetu činnosti a v rozsahu stanovenom vlastníkom.

(5) Správca môže prenechať do dočasného užívania (prenájmu) iným fyzickým alebo právnickým osobám prebytočný hnuteľný a nehnuteľný majetok, ku ktorému má právo správy, a ktorý nepotrebuje na plnenie svojich úloh, maximálne na dobu 10 rokov vrátane alebo na dobu neurčitú s možnosťou výpovede bez udania dôvodu so súhlasom starostu, na dobu určitú nad 10 rokov po schválení v OcZ v súlade s týmito Zásadami. V takom prípade sú zúčastnené subjekty povinné vyhotoviť protokol o odovzdaní a prevzatí majetku, ktorý musí obsahovať súpis majetku a popis jeho stavu ku dňu jeho odovzdania a prevzatia.

(6) Poistenie majetku obce zvereného do správy zabezpečí obec prostredníctvom správcu v poisťovní, ktorú určí obec podľa osobitného predpisu.

(7) Správca, ktorý má majetok v správe nesmie tento majetok dať do zálohu, zriadiť k nemu vecné  bremeno alebo akokoľvek obmedziť vlastnícke právo obce bez súhlasu starostu resp. OcZ v zmysle týchto Zásad.

(8) Správca ktorý vykonáva právo správy alebo hospodárenie s pohľadávkami a majetkovými právami súvisiacimi so zvereným majetkom, je povinný tieto pohľadávky včas uplatniť a vymáhať. Nesplnenie tejto povinnosti sa považuje za závažný nedostatok v spravovaní a nakladaní s majetkom obce.

(9) Ak dlžník v omeškaní, je subjekt spravujúci majetok obce povinný účtovať a vymáhať úroky z omeškania prípadne zmluvné pokuty, ak sú dohodnuté.

(10) Rozpočtové a príspevkové organizácie, ktorým bol zverený majetok obce do správy, sú povinné viesť ho v účtovníctve a inventarizovať podľa osobitného predpisu, ak v zmluve nie je dohodnuté inak.

(11) Správca je povinný zákonným spôsobom a hospodárne nakladať so zvereným majetkom, je  povinný pohľadávky a majetkové práva v mene obce včas uplatňovať a vymáhať pred príslušnými orgánmi, napr. orgánmi verejnej správy, súdmi, prokuratúrou a pod.

(12) Správca nemôže nadobudnúť majetok do svojho vlastníctva. Majetok, ktorý správca nadobudne, je majetkom zriaďovateľa – obce.

(13) Správca vykonáva právne úkony pri správe majetku obce v mene obce. Správca koná v mene obce pred súdmi a inými organmi vo veciach, ktoré sa týkajú majetku obce, ktorý spravuje.

(14) Správca môže priamo nakupovať iba hnuteľný majetok, a to jednotlivú vec alebo súbor vecí  tvoriacich jeden funkčný celok s obstarávacou hodnotou do 1.000,- Eur vrátane, nad túto hodnotu len so súhlasom zriaďovateľa – obce. Pri udelení tohto súhlasu sa postupuje v zmysle čl. 5 ods. 3 Zásad.

(15) Správca je oprávnený uzatvárať zmluvy o bezodplatnom prevode hnuteľného majetku do  vlastníctva obce.

 

Čl. 17

Podmienky odňatia správy majetku

 

(1) Obec prostredníctvom starostu môže odňať majetok subjektom, ktorým bol majetok zverený podľa čl. 14 Zásad za týchto podmienok:

a) ak neplnia povinnosti uvedené v týchto Zásadách,

b) ak ide o majetok pre tieto subjekty prebytočný a neupotrebiteľný,

c) ak je to v záujme lepšieho využitia tohto majetku v rámci verejného záujmu pre obec,

d) ak užívajú majetok v rozpore so zmluvou, resp. právnymi predpismi,

e) ak dôjde k zlúčeniu, splynutiu, k zrušeniu, alebo k iným organizačným zmenám u právnickej osoby, ktorej bol majetok obce zverený do správy.

 

Čl. 18

Podmienky majetkovej účasti obce v obchodných spoločnostiach

 

(1) Obec môže svoj majetok vložiť ako vklad do základného imania obchodnej spoločnosti, do kapitálového fondu obchodnej spoločnosti alebo môže zo svojho majetku založiť právnickú osobu. Na všetky takéto úkony je potrebný súhlas OcZ.

 

(2) Súhlas OcZ je potrebný pri:

a) prevode obchodného podielu obce alebo jeho časti,

b) určení výšky základného imania, vkladu alebo obchodného podielu obce v spoločnosti (peňažného alebo nepeňažného),

c) zvýšení, resp. znížení základného imania, vkladu alebo obchodného podielu mesta v spoločnosti,

d) zriadení, zvýšení, resp. znížení peňažného vkladu kapitálového fondu obchodnej spoločnosti a pri spôsobe jeho následného použitia pri hospodárení obchodnej spoločnosti,

e) zrušení a zániku majetkovej účasti obce v spoločnosti,

f) nakladaní s cennými papiermi.

(3) V obchodných spoločnostiach, kde je obec jediným akcionárom alebo spoločníkom a kde funkciu valného zhromaždenia vykonáva starosta obce, sa vyžaduje predchádzajúci súhlas OcZ pri nasledovných úkonoch:

a) nadobúdanie a predaj nehnuteľného majetku,

b) schvaľovanie zakladateľskej listiny a rozhodovanie o jej zmene,

c) schvaľovanie stanov a ich zmien,

d) vymenovanie a odvolanie členov štatutárnych orgánov a členov dozornej rady,

e) vymenovanie a odvolanie prokuristov.

(4) Obec ako spoločníka alebo akcionára na valnom zhromaždení zastupuje starosta alebo ním splnomocnená osoba.

 

Čl. 19

Hospodárenie a nakladanie s pohľadávkami a majetkovými právami obce

 

(1) Majetok obce tvoria aj majetkové práva a pohľadávky.

(2) Správcom majetkových práv a pohľadávok sú príspevkové a rozpočtové organizácie, u ktorých je majetkové právo resp. pohľadávka vedená v účtovníctve.

(3) Agendu spojenú so správou vlastných majetkových práv a pohľadávok vykonáva obec, obcou zriadené príspevkové alebo rozpočtové organizácie a obchodné spoločnosti účtujúce v príslušných samostatných účtovných evidenciách.

(4) Vymáhanie pohľadávok môže byť upravené internými predpismi obce. V prípade, že vymáhanie je neúspešné a pohľadávka sa stane nevymožiteľnou, je potrebné predložiť návrh na jej odpísanie podľa postupu uvedeného v ods. 9 a 10. Starosta rozhoduje o odpísaní nevymožiteľnej pohľadávky, ktorej menovitá hodnota neprevyšuje sumu 10.000,00 Eur bez príslušenstva; v ostatných prípadoch rozhoduje OcZ. Za nevymožiteľnú sa považuje pohľadávka, ktorá sa bezvýsledne vymáhala od dlžníka a iných osôb.

(5) Ak je pohľadávka prechodne nevymožiteľná, sú subjekty oprávnené dočasne ustúpiť od jej  vymáhania, musí sa však zabezpečiť, aby sa táto pohľadávky nepremlčala, alebo nezanikla.

(6) Starosta môže na odporúčanie Komisie finančnej, pre správu majetku obce a podnikateľskú činnosť celkom alebo čiastočne odpustiť pohľadávku, ktorej menovitá hodnota neprevyšuje sumu 10.000,00 Eur bez príslušenstva, resp. povoliť odklad zaplatenia dlhu z dôvodu hodných osobitného zreteľa, napr. ak by jej vymáhanie neviedlo k výsledku alebo je pravdepodobné, že by výťažok z vymáhania nepresiahol náklady na jej vymáhanie a pod. Rovnako sa postupuje v prípade, ak nie je pohľadávka nevymožiteľná ale jej vymáhanie je spojené s osobitnými a neúmernými ťažkosťami. Odpustiť pohľadávku voči tomuto istému dlžníkovi je možné iba raz. Odpustenie pohľadávky, ktorej menovitá hodnota prevyšuje 10.000,00 Eur bez príslušenstva podlieha schváleniu OcZ.

(7) Starosta môže dlžníkovi povoliť primerané splátky, alebo povoliť odklad zaplatenia dlhu, ak dlžník písomne uzná dlh, čo do dôvodu a výšky, prípadne priznaného právoplatným rozhodnutím súdu, alebo iného orgánu, ak dlžník bez svojho zavinenia nemôže dlh alebo splátku zaplatiť v lehote splatnosti.

(8) Odpustiť pohľadávku nie je prípustné, ak vznikla v súvislosti s úmyselnou trestnou činnosťou.

(9) Návrh na odpísanie alebo odpustenie pohľadávky predkladá OcZ bez zbytočného odkladu po zistení skutočností na jej odpísanie alebo odpustenie. Prílohou návrhu budú písomné doklady, ktoré dosvedčujú nevymožiteľnosť pohľadávky, ak ide o návrh na jej odpísanie, resp. preukazujú skutočnosti uvedené v ods. 6, ak ide o návrh na jej odpustenie.

(10) Nakladanie s pohľadávkami obce na úseku daní a poplatkov sa riadi osobitnou právnou úpravou. Pre zabezpečenie pohľadávky na úseku daní a poplatkov mesto môže zriadiť záložné právo na majetok dlžníka.

(11) Pre urýchlenie vymoženia dlžných súm od daňového dlžníka môže starosta uzatvoriť písomnú zmluvu (trojstrannú dohodu) o splatení dlhu medzi obcou, doterajším vlastníkom – daňovým dlžníkom a potenciálnym kupcom.

(12) Obec môže odpredať (teda odplatne postúpiť) svoje pohľadávky, postupom podľa Občianskeho zákonníka. O ich predaji rozhoduje:

a) starosta obce pri pohľadávkach, ktorých menovitá hodnota bez príslušenstva je 5.000,00 Eur vrátane,

b) v ostatných prípadoch OcZ.

 

Čl. 20

Nakladanie s cennými papiermi

 

(1) Obec nakladá s cennými papiermi, ktoré získalo:

a) majetkovým vstupom do kapitálovej spoločnosti,

b) predajom a kúpou cenných papierov,

c) emisiou.

(2) Cenné papiere kryté majetkom obce môžu byť vydané len so súhlasom OcZ za podmienok dodržania osobitných právnych predpisov.

(3) Náležitosti týkajúce sa emisie cenných papierov určuje OcZ (rozhoduje o druhu cenného papiera, určuje jeho nominálnu hodnotu, počet emitovaných kusov, atď.).

(4)  Pri nakladaní s cennými papiermi a majetkovými podielmi na právnických osobách, dôsledkom ktorého je zmena vlastníctva, musí obec postupovať podľa článku 7 Zásad, ak tento postup nevylučuje osobitný právny predpis, najmä zákon č. 530/1990 Zb. o dlhopisoch, Obchodný zákonník, zákon č. 566/2001 Z.z. o cenných papieroch a investičných službách, zákon č. 594/2003 Z.z. o kolektívnom investovaní.

 

PIATA ČASŤ

 

Čl. 21

Spoločné ustanovenia

 

(1) Obec je povinná majetok zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať.

(2) Orgány obce a subjekty s majetkovou účasťou obce sú povinné:

a) zisťovať a zaevidovať majetok obce,

b) oceniť majetok obce,

c) udržiavať a užívať majetok obce,

d) chrániť majetok pred poškodením a zničením, stratou alebo zneužitím,

e) viesť majetok v predpísanej evidencii tak, ako to ustanovujú platné právne predpisy,

f) používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku obce,

g) neodkladne naložiť s neupotrebiteľným a prebytočným majetkom v zmysle interných

predpisov obce.

(3) Všetky úkony orgánov samosprávy obce ako aj iných subjektov pri nakladaní a správe majetku obce musia byť písomné, inak sú neplatné.

(4) Tieto Zásady sú záväzné pre všetky orgány samosprávy obce ako aj subjekty nakladajúce s majetkom obce. Vo veciach neupravených týmito Zásadami sa hospodárenie a nakladanie s majetkom obce riadi Zákonom č. 138/1991 Zb. o majetku obcí  v zn.n.p.  a Štatútom obce.

(5) Pod pojmom obstarávacia cena a zostatková cena na účely týchto Zásad sa rozumie obstarávacia cena, resp. zostatková cena definovaná v osobitnom predpise.

 

ŠIESTA ČASŤ

 

Čl. 22

Záverečné ustanovenia

 

(1) Určenie Zásad hospodárenia a nakladania s majetkom obce Pavlovce bolo schválené obecným zastupiteľstvom v Pavlovciach dňa   21.02.-2024   uznesením č.  43/2024

(2) Zásady nadobúdajú účinnosť dňom ich schválenia.

(3) Zrušujú sa Zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce Pavlovce schválené OcZ. uznesením č. 11/20212    . zo dňa  22.7.2012

(4) Zmeny a doplnky týchto Zásad podliehajú schváleniu OcZ trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov.

(5) Právne úkony neupravené týmito Zásadami pri nadobúdaní, správe, nakladaní a prevode majetku Obce Pavlovce sa riadia všeobecne-záväznými právnymi predpismi.

 

 

Ing. Jozef Kočiš

starosta obce